Bezoekers van Leeuwarden kunnen vanaf nu alles wat de binnenstad te bieden heeft vinden op www.in.leeuwarden.nl. Een unieke website, want de gegevens van alle ondernemers zijn er te vinden. Van adresgegevens met foto tot en met de producten, merken en evenementen die de binnenstad en haar ondernemers te bieden hebben.

 

Technologie verandert snel, evenals het koop- en winkelgedrag van de consument. Omzet dreigt weg te vloeien van de fysieke winkel naar webshops. Met www.in.leeuwarden.nl spelen de ondernemers gezamenlijk in op deze ontwikkeling en behouden zij zo de kracht van de fysieke winkel. De website is geen webshop, maar het verlengde van de winkel en de binnenstad. Deze website heeft als doel een bezoek aan de binnenstad van Leeuwarden nog leuker en makkelijker te maken, zodat de Friese hoofdstad een levendige binnenstad behoudt.

 

Zowel vanuit huis als tijdens het bezoek aan de stad komt de bezoeker heel eenvoudig en snel via deze website te weten welk product in welke winkels te koop is. De website stelt ook een winkelroute samen. De bezoeker vindt er ook speciale aanbiedingen. Afhankelijk van via welk apparaat de website wordt benaderd, krijgt men de desktopversie dan wel de mobiele versie te zien.

 

Het behouden van een levendige binnenstad is de voornaamste reden waarom gemeente Leeuwarden vorig jaar via het HBD (HoofdBedrijfschap Detailhandel) het project ‘Het Nieuwe Winkelen’ (HNW) heeft omarmd. De website is één van de resultaten van dit project. HNW is één van de instrumenten waarmee de gemeente samen met de binnenstadondernemers de leegstand in de toekomst wil tegengaan. De uiteindelijke doelen van het project HNW zijn om de omzet van de winkelier te verhogen, goede service te bieden aan de klant en de consument te binden aan de winkel en dus ook aan de binnenstad.

 

Wethouder Henk Deinum overhandigde dinsdagmiddag 19 december met een enorme QR-code symbolisch de website aan de nieuwe stichting Het Nieuwe Winkelen Leeuwarden. Vanaf dat moment is deze stichting eigenaar van de website. De Kerngroep van Het Nieuwe Winkelen Leeuwarden heeft samen met ondernemers gezorgd voor de realisatie van de website, nu geven zij het stokje door aan de speciaal hiervoor opgerichte stichting. De kerngroep blijft de stichting voorlopig nog wel adviseren.

 

HNW is een initiatief van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel en het project Binnenstad Boppe van de gemeente Leeuwarden, dat wordt uitgevoerd in samenwerking met Binnenstadmanagement Leeuwarden, LOC, VVV Leeuwarden en Ik Onderneem! – samen zijn zij de kerngroep van ‘Het Nieuwe Winkelen Leeuwarden’. Meer informatie over project HNW Leeuwarden staat op www.ondernemendleeuwarden.nl.