De vroege watersporters in de jachthaven bij de Prinsentuin in Leeuwarden zijn onaangenaam getroffen door de voorzieningen die nog niet functioneren of onduidelijk zijn. Tineke Wichers uit Zutphen, die vorige week in de jachthaven lag, is ronduit boos over het passysteem waarmee de watersporters gebruik kunnen maken van de voorzieningen zoals water, stroom en het gebruik van de douche- en toiletaccommodaties.

Wichers: ‘Elk jaar komen we hier in deze haven, maar nu was het hopeloos. We hadden nog twee pasjes van vorig jaar. We dachten die te kunnen opwaarderen, maar dat kon niet. We moesten nieuwe halen bij de brugwachter van de Noorderbrug.’

Met de nieuwe pas ging het ook niet vlekkeloos. ‘Als je de deur moet openen dan ben je al 50 cent kwijt en dan moet je nog naar de douche of het toilet. Ik vind dat niet normaal. Het is een schande.’ De havenmeester adviseerde om naar het stadskantoor te gaan. ‘Daar werden we van het kastje naar de muur gestuurd. Ze wisten het ook niet. We zijn ook nog bij de VVV geweest. Die zeiden: ook wij zouden graag beter geïnformeerd willen worden over de wijzigingen.’

Jos Stuurhaan lag dit weekend met zijn boot achter restaurant Luiwherne. Ook Stuurhaan heeft van verschillende recreanten klachten gehoord. ‘Het regende klachten. Ook de havenmeesters waren er flauw van. Zelf keek ik er ook vanop dat je al 50 cent kwijt bent om alleen de deur van het gebouwtje open te krijgen. Daarna moest je weer betalen. Ik wist niet precies welke knoppen ik moest indrukken en was daardoor al snel meer geld kwijt dan de bedoeling was. Een bezoekje aan dat gebouwtje kostte me meteen al 1,75.’

‘Ik weet niet wat er aan de hand is in de haven, maar het loopt gewoon niet lekker. Toen wij er lagen was er een brandje in een vuilcontainer, daar maakten we een havenmeester op attent. Die zei: je belt de brandweer maar en fietste door.’

Achter restaurant de Koperen Tuin ligt de bakdekkruiser Waterjuffer van een familie uit Sneek. Mevrouw vertelt: ‘Maak het maar niet te negatief, we liggen hier graag.’ Bijna fluisterend: ‘Het toiletgebouw is gewoon vies. En als je er na die 50 cent binnen bent was het allemaal erg onduidelijk hoe je vervolgens met die kaart moest handelen. Het heeft me meer gekost dan de bedoeling was.’

Een Duitser is tevreden over de haven. Alleen het halen van de kaart bij de brugwachter vindt hij een probleem. Dat kantoor blijkt gesloten tussen vier en zes uur ’s middags en na zeven uur is de deur er ook op slot. Dat ziet hij graag verbeterd.

Volgens de brugwachter van de Noorderbrug zijn de oplossingen in zicht. ‘Volgende week of de week daarna moeten de automatische kasten voor de pasjes functioneren. Dat is ons verteld. De kaarten kunnen ook gebruikt worden in andere steden.’ De Snekers: ‘In Friesland geldt dat alleen voor Appelscha, nou daar komen we niet. Vorig jaar haalde je je kaart door het apparaat en kreeg je je geld terug. Nee, het is een mooie haven, we komen er graag, maar dit is een slechte beurt.’