Friks Web & Marketing uit Leeuwarden heeft de ondernemersprijs De HET in de wacht gesleept. De uitreiking vond dinsdag 18 maart plaats tijdens de zakenbeurs TEL in de WTC Expo. Onder luid gejuich en veel rode confetti namen de eigenaren Jochem van der Schoot, Redmer de Vries en Rienk Smids de Leeuwarder ondernemersprijs in ontvangst.

Genomineerden voor de prijs werden ingedeeld in twee categorieën: bedrijven die korter dan vijf jaar staan ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, en ondernemingen die langer bestaan dan vijf jaar. Friks viel, samen met communicatiebureau Mas Outreach en Bouwbedrijf Kolthof, in de laatste categorie. De genomineerde ondernemingen jonger dan vijf jaar waren Zuivelhoeve Leeuwarden, Uitleganimatie en drive-in koffiebar Coffee on Road.

Vijf elementen waren bepalend voor wie van de genomineerden er met de felbegeerde prijs naar huis zou gaan. Zo keek de jury naar de financiën, de duurzaamheid, hoe de kanshebbers omgaan met marketing en verkoop, hoe de strategie eruit ziet en hoe innovatief ze zijn. De jury was unaniem en overhandigde de Leeuwarder ondernemersprijs aan Friks Web & Marketing. De jonge delicatessewinkel Zuivelhoeve ging er met De HET prijs vandoor in de categorie jonger dan vijf jaar.

De gelukkige winnaar Friks timmert al sinds 2009 hard aan de weg en dat wierp al eerder zijn vruchten af. In november 2013 werd het web & marketingbureau al tweede bij de FD Gazellen Awards, welke het Financieel Dagblad uitreikt aan de snelst groeiende onderneming van Nederland. Onlangs mocht de online specialist van het noorden zich ook aansluiten bij de branchevereniging voor internetbureaus PIBN.