VIERHUIS De betonnen brug in de Marwei, over de Fjouwerhúster Feart bij Vierhuis, krijgt het zwaar te verduren. Onderzoekers van de TU Delft kijken hoeveel ton hij kan hebben, voor het beton barst.,,We mogen wel vaker bruggen testen op stevigheid, maar we mochten ze echt nóóit kapot maken. We staan hier allemaal handenwringend van enthousiasme”, vertelt Cor van der Veen lachend. Hij is hoogleraar aan de Technische Universiteit in Delft en een van de projectleiders tijdens het onderzoek. ,,Deze brug wordt zaterdag gesloopt, dus we mogen hem tot zijn maximale capaciteit uitdagen. Dat is uniek.”

Gehuld in oranje pakken, en met veiligheidshelmen op en bouwschoenen aan lopen de onderzoekers om de brug. Snoertjes en sensoren worden aangebracht onder het betonnen gevaarte, om te meten wat er gebeurt als de hijskraan er 300 ton aan gewicht op zet.

Gewicht van zes vrachtwagens

,,Je moet je bij dat gewicht zes vrachtwagens voorstellen. Op elkaar gestapeld. Maar de brug zal niet doormidden breken hoor”, stelt Sonja Fennis gerust. De bruinharige dame is universitair docent aan de TU en leidt het project. ,,We zullen eerst scheurtjes vinden, die worden dan steeds breder. Daarna vallen er wat brokstukjes uit, maar dan stoppen we.”

De weggebruikers die nu nog over de brug rijden, hoeven zich geen zorgen te maken. ,,We hebben de brug in de lengte doormidden gezaagd. Het wegdek dat nog gebruikt wordt, staat dus volledig los van het deel dat wij aan het testen zijn.”

Het onderzoek dat TU Delft samen met Rijkswaterstaat doet, is volgens Fennis belangrijk om de veiligheid van bruggen in heel Nederland in kaart te kunnen brengen. ,,We kunnen hier tot de max gaan”, zegt Fennis. ,,Normaal mochten we maar 100 ton op een brug leggen. Nu gaan we veel verder. Daaruit kunnen we berekeningen maken voor andere, vergelijkbare bruggen in Nederland.”

Tweehonderd plaatbruggen

Er zijn in Friesland tweehonderd van deze zogeheten plaatbruggen, gemaakt van beton en ook ruim vijftig jaar oud, zoals het exemplaar in Vierhuis dat begin jaren zestig in gebruik werd genomen. ,,De bruggen werden toen gebouwd voor een periode van vijftig jaar. Toen waren de normen anders dan nu. We kunnen met deze brug kijken hoe zo’n brug zich na vijftig jaar verhoudt.”

Toch hoeven we over de conditie van de overige 199 bruggen in de provincie niet ongerust te zijn, zegt Fennis. ,,De normen zijn misschien anders, maar dat betekent niet dat de brug morgen ineens zal instorten. Wanneer er zich wel een kritieke situatie zou voordoen, worden vrachtwagens omgeleid en soms een rijstrook afgezet. Er is dus geen reden tot ongerustheid.”

De testen duren nog de hele week, maar de brug blijft begaanbaar voor doorgaand verkeer. Voor fietsers en voetgangers is een tijdelijke brug aangelegd. Na de sloop komt er op deze plek een nieuwe brug, met een 60 centimeter hogere doorvaart.

 

 

 

bron-lc.