LEEUWARDEN – De Haak om Leeuwarden is een nieuwe rijksweg aan de (zuid)westkant van Leeuwarden. De weg vormt de verbinding tussen de huidige A31 bij Marsum en de N31 bij Hemriksein (Wâldwei).

Eind 2014 moet de Haak opengesteld worden voor verkeer, tot die tijd wordt er hard gewerkt aan de diverse onderdelen van de nieuwe autoweg. De Werpsterhoek, waar de Waldwei begint en verkeer de stad uit gaat richting Heerenveen, wordt een nieuw knooppunt gemaakt met diverse viaducten en onderdoorgangen. Vanaf de Werpsterhoek begint de Haak richting Marssum met twee viaducten over het spoor naar Heerenveen en twee viaducten over de Bredyk heen.

De Haak zal met twee vaste bruggen / viaducten over het water van de Zwette heen gaan.

De Haak zal met twee vaste bruggen / viaducten over het water van de Zwette heen gaan.

Fietsers kunnen via het Zwettepad onder de bruggen door.

Fietsers kunnen via het Zwettepad onder de bruggen door.

Zicht vanaf de Zwette richting Werpsterhoek.

Zicht vanaf de Zwette richting Werpsterhoek.

Hierna buigt de weg af richting de Boksumerdyk waar een tunnel aangelegd wordt.

De tunnel voor lokaal verkeer in de Boksumerdyk.

De tunnel voor lokaal verkeer in de Boksumerdyk.

Een deel van de Hendrik Algraweg is verwijderd om plaats te maken voor de nieuwe autoweg. Er is een nieuwe spooronderdoorgang aangelegd in het spoor richting Mantgum.

Zicht richting de Boksumerdyk. Rechts en links van de damwand liep de Hendrik Algraweg.

Zicht richting de Boksumerdyk. Rechts en links van de damwand liep de Hendrik Algraweg.

Waar enkele maanden terug nog de Hendrik Algraweg liep is nu veranderd in een modderlandschap.

Waar enkele maanden terug nog de Hendrik Algraweg liep is nu veranderd in een modderlandschap.

De eerder gemelde nieuwe spooronderdoorgang richting Westelijke invalsweg.

De eerder gemelde nieuwe spooronderdoorgang richting Westelijke invalsweg.

Tussen het punt van bovenstaande foto en de foto’s hieronder zit een groot gebied met kruisingen, viaducten, spooronderdoorgangen en verkeerslichten. Een deel hiervan is voor de Westelijke invalsweg die met een aquaduct naar het industrieterrein gaat.

In de verte wordt gewerkt aan het aquaduct bij Ritsumasyl

In de verte wordt gewerkt aan het aquaduct bij Ritsumasyl

In de verte het viaduct waar de Westelijke invalsweg over de Haak heen gaat richting Deinum.

In de verte het viaduct waar de Westelijke invalsweg over de Haak heen gaat richting Deinum.

 
Bovenstaande twee foto’s zijn gemaakt vanaf een nieuwe verbindingsweg voor landbouw verkeer en fietsers vanaf de Westelijke invalsweg naar Deinum. Deze is in de plaatse gekomen van de Ljochtewei die veel gebruikt werd door fietsers van en naar Deinum.

Niet op de foto’s maar wel onderdeel van De Haak zijn de vaste brug over het Sylsterrak vlak na het aquaduct bij Ritsumasyl. Niet veel verder zit de Sylsterdyk die grotendeels verdwenen is door de werkzaamheden. Hier komt een splitsing / knooppunt waar de haak afbuigt richting de viaducten van de A31 Marssum. De andere kant op wordt de Noordwestelijke invalsweg aangelegd die in plaats van de huidige Harlingerstraatweg komt. De huidige Harlingerstraatweg – N383 wordt vanaf Crystalic/Sylsterdyk tot aan Marssum verwijderd inclusief het Shell Station.

Bij Rijkswaterstaat is een kaart beschikbaar van de Haak.