De IJshal Leeuwarden wordt in 2015 een 400 meter baan. Nu nog is de baan 220 meter. De vriesinstallatie mag vanaf 2015 niet meer, de koelvloeistof wordt verboden. De noodzakelijke vernieuwing wordt aangegrepen om een nieuwe ijsbaan te bouwen. De provincie Fryslan legt hiervoor 10 miljoen euro neer. De totale kosten voor de nieuwe hal zijn ongeveer 24 miljoen euro. Naast Thialf wordt dit de tweede 400 meter baan in de provincie.

Provinciale Staten vroegen bij motie het plan van de IJshal Leeuwarden te beoordelen in samenhang met Thialf. Volgens de beide ijsbaandirecties moet er ruimte zijn voor twee banen in Fryslan. Toch kan het zo zijn dat schaatsers voor Leeuwarden kiezen in plaats van Heerenveen. Over de mogelijke gevolgen daarvan maken de ijshallen nog bindende afspraken. Want ze willen het schaatsen zo veel mogelijk versterken en een gezond bedrijf runnen. Gedeputeerde Hans Konst “Dizze iisbaan fersterket de posysje fan Fryslan as reedridersprovinsje”. De provinciale bijdrage maakt onderdeel uit van het gebiedsontwikkelingsplan WTC. De ijshal is daar een onderdeel van. Provinciale Staten beslissen uiteindelijk definitief over de subsidie. De gemeenteraad van Leeuwarden vergadert later dit jaar over de ijshal. Wethouder Andries Ekhart “Deze provinciale bijdrage legt een mooie bodem voor een 400 meter lange ijsvloer in Leeuwarden”.

Als het allemaal volgens plan verloopt is de nieuwe IJshal klaar in 2016.